Heads-up: Trender på sociala medier!

Sju framgångstips 2022

Vad var det nu som vi skulle agera på för att lyckas på Instagram, Facebook och LinkedIn år 2022? Sociala mediers evolution går med raketfart, du har väl kommit igång? Här listar vi sju punkter att ha koll på för att hålla din digitala varumärkesstrategi uppdaterad.

 

1. Skillnad på rörligt och rörligt

Reels, stories och TikTok. Efter den sistnämndas explosion satsar vi mer på rörligt, framförallt i vertikala format. Kreativa och underhållande videos fortsätter höja lägstanivån och förväntan på nytänk ökar efterfrågan av kreatörer på marknadsavdelningen. Korta videos har varit hett och kompletteras nu med längre och fler målande storys. Även på LinkedIn ser vi att employer branding-aktiviteter och jobbannonser i rörlig form kommer starkare.

 

2. Micro-influencers

Vi investerar mer pengar och fokus på nishade influencers med hög interaktion på sina inlägg och lägger mindre vikt på hur många följare hen har. En mega-influencer kan generera stor räckvidd medan en micro-influencer ofta ger högre konverteringsgrad och upplevs som mer autentisk. Vårt varma tips är att ge micro-influencern stor kreativ frihet. Det är lockande att komma med goda råd, men känner hen sin målgrupp bäst.

3.  Interaktion med målgruppen

Hur mycket tid spenderar ditt företag på att kommentera och gilla inlägg på dina målgruppers konton? Och där de som du vill nå befinner sig? Tala är silver, lyssna är guld … att skapa engagemang och interaktion är ovärderligt och en viktig pusselbit som stärker morgondagens varumärken.

 

4. Kundservice växer på sociala medier

64 % av oss föredrar att skicka meddelanden på sociala medier istället för att ringa ett samtal enligt Facebooks egna undersökning. Kundservice i sociala medier upplevs lättillgängligt och ju fler företag som servar sina kunder i dessa kanaler desto mer hygienfaktor blir det. Dags att ta fram en strategi för hur ditt företags kundtjänst på sociala medier ska fungera?

 

5. Social shopping

Under pandemiåren hade e-handeln en tillväxt på 50% 2020 respektive 20% 2021 enligt Postnord – vilket gett ringar på vattnet in i de sociala kanalerna. Nu fortsätter “snabbshopping” att öka i takt med att allt fler av oss är bekväma med att betala och handla direkt på våra sociala plattformar. Dessa har utvecklat sina funktioner och möjligheter att göra köp direkt, vilket förkortar och förenklar köpresan.

6. Kronologiskt Instagram

Minns du när bilder på Instagram sorterades efter vilken tid på dygnet de publicerades? Sedan 2016 har ditt flöde styrts av algoritmer, vilket utvecklarna menar visar oss det innehåll som vi är mest intresserade av, medan det kronologiska flödet medförde att du missade många inlägg som du aldrig orkade scrolla ner till i takt med att bilderna blev allt fler. I år lanseras möjligheten att välja ett kronologisk flöde – du kan alltså själv avgöra om du vill se bilder sorterat efter tid, eller så som Instagram avläser att du prioriterar.

 

7. Specialistroller ökar inhouse

Två roller med ökad efterfrågan internt är Social Media Specialist inom organiskt innehåll och Social Media Specialist med fokus på analys och paid social, alltså sponsrade inlägg. Dessa specialistroller som ofta har hanterats av externa byråer flyttar i högre grad in på företagens egna marknadsavdelningar. Men även bredare roller såsom Content Designer, en roll där det krävs både skrivfärdigheter och grafisk blick med koll på rörligt material.

 

Som round up vill vi påminna om två framgångstips som är minst lika viktiga även i år.  I dag är många företag duktiga på att skapa värdefullt innehåll anpassat efter målgruppen. Det tycker vi är en fantastisk utveckling. Konkurrensen om uppmärksamhet är benhård, vilket gör att annonsering i sociala medier ofta är en förutsättning för att lyckas. Många varumärken försöker att befinna sig överallt, satsa på kvalitet och att vara riktigt bra och meningsfull i utvalda sociala kanaler.

Lycka till med dina sociala medie-aktiviteter 2022! Finns det saker som du vill ha hjälp med eller bolla med en expert är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Fisken i vattnet