Ta hjälp av en onlinespecialist

Fem anledningar till varför du behöver en onlinespecialist

Nyhetsbrev, AI-brev, bloggar och inlägg på sociala medier. Kanaloberoende kommunikation och ett skifte mot att vi ser och hör mer men läser i mindre omfattning. Det är lätt att bli hemmablind och gå vilse i onlinedjungeln.

1. Allt som kan kommer att digitaliseras och du vill inte halka efter

Din närvaro online tar allt större plats. Här finns dina potentiella kunder, samarbetspartners och konkurrenter. Har alla inte hittat hit ännu? Grattis då har du ett riktigt fint försprång att bygga vidare på. En onlinespecialist kan komma i många skepnader. Du kan få hjälp att sätta en strategi för din onlinekommunikation, prioritera bland de kanaler du redan finns på eller få hjälp att producera anpassat innehåll. Allt från innehållsstrategier till innehållsproduktion som träffar mottagaren i hjärtat och rankar högt på webben.

2. Du vill säkra rätt innehåll till rätt person online med bra tajming

Hur vi skapar, distribuerar och tar hand om insikterna från exempelvis utskick ser helt olika ut. Kunskapen om våra kunder gör att vi vet när och om ”Alex” öppnar utskicket, från vilken plattform, om hen läser, fall hen läser vissa delar flera gånger och vad som triggar hen att klicka vidare. Vi kan ofta också se varifrån Alex hittar till oss. Mot bakgrund till sådana insikter kan vi personifiera innehållet och automatisera utskicken så att Alex får alla förutsättningar för den bästa tänkbara omtanken från ditt företag, på sina villkor. Låter det krångligt? När grovjobbet är gjort genererar det desto mer.

3. Du vill ha bättre koll på kanaler och vilka du bör närvara på

Plattformar förändras. Nya kanaler är vardagsmat och kanalerna dikterar villkoren för hur din kommunikation ska paketeras för att nå din målgrupp på just den plattformen. LinkedinMediumYoutubeInstagramFacebookTwitterTikTokSnapchat och många fler.

  • Vad vill du uppnå för vem och hur mycket tid kan du lägga? Ha en tydlig vision som inte är alltför kanalbunden . Dyk ner och lär känna din målgrupps onlinebeteende. Detta styr kanalstrategin.
  • Vi kommer att i ännu högre grad kunna följa vad kunder vill ha samt var, när och hur budskapen vi sänder ut konsumeras. Vet du vad som krävs för respektive kanal i typ av inlägg, engagemang, relevans och frekvens? Ja då är du på g!
  • Att dra igång nya kanaler kan vara lockande. Se bara till att ha en tydlig innehållsstrategi, taktik och uthållighet. En onlinespecialist kan hjälpa dig med kanaler och vad som är klokt utifrån dina förutsättningar och affärsmål.
4. Du vill anpassa ditt budskap till att vi ser och hör mer och läser mindre

Ljud och rörlig konsumtion ökar. En video på youtube istället för instruktionsböcker, hej Google, ljudböcker och podcasts där händerna är fria och både löprundan och disken kan avverkas. Hur vill din kund bli bemött? Och hur kan du möta mottagarna där de är. Antingen är du digital och flexibel eller så tar en branschkollega lead. Att jobba med ljud och rörlig media kan ge dig en signifikant konkurrensfördel. Ok teknik är en hygienfaktor där innehållet och kunskapen kring hur du tänker med innehåll för den kanal du vill använd får desto större utrymme.

5. Du vill varken bli hemmablind eller gå vilse i onlinedjungeln

En onlinespecialist kan erbjuda ett par extra händer eller boosta din avdelning. Vid olika tillfällen skiftar behoven och det är en utmaning av rang att hålla sig ajour med det senaste inom många områden. Kontinuitet, engagemang, meningsfullt innehåll och äkthet belönas. Kanske är vi på väg mot tider där det blir mer naturligt  att ta in externa influenser för att lyckas få den nödvändiga avlastningen och den härliga tillströmningen av utifrån och in perspektiv, kopplat till din affär.

Vill du bolla tankar helt förutsättningslöst? Läs mer om vårt erbjudande och hur vi hjälper till att höja nivån eller stötta upp med det där viktiga digitala i vardagen som inte hinns med men som gör stor skillnad på lite längre sikt. Det bästa vi vet är att skapa meningsfullt innehåll online!