Svårt att beställa byråtjänster?

Höj din nivå genom bättre beställningar

Tycker du det är svårt att beställa digitala byråtjänster? Webbanalys, UX-copy, kanalstrategi, SEO/SEM, content marketing och SoMe-specialister. Begreppen haglar och en beställning blir sällan bättre än hur frågan ställs … eller? Ett byrålandskap i förändring har ställt saker på sin spets minst sagt. Som beställare kan det vara svårt att veta vilka alternativ som ens är möjliga. Här får du 10 tips på hur du kan navigera bättre längs vägen:

  • Stäm av med fler byråer så att du får en nyanserad bild på tänkbara lösningar på dina utmaningar. 
  • Säkerställ att du gör medvetna val. Fråga om du äger datan eller om byrån utgår ifrån program som du sen inte har tillgång till/behöver köpa in längre fram. 
  • Förväntar du dig vägledning? Berätta det. Ibland är beställaren duktig på sitt specialistområde varpå andra delar glöms bort och antas vara under kontroll. 
  • Har du olika byråer? Se till att de synkar sina insatser och vem som har företräde med mera från början.  
  • Offerter kan vara svåra att tyda. Be om en ordlista där buzzwords förklaras så ni pratar om samma sak. Ibland skiljer sig tolkningar av nya modeord åt (även byråer emellan). 
  • Fundera över syftet på mötet. Vet du vad du vill ha eller vill du veta vad du skulle kunna få? 
  • Om du redan har en budget kan det hjälpa er att hamna rätt utifrån förutsättningarna men checka också av att din kostnadsbild är realistisk för vad du förväntar dig att uppnå. 
  • Fråga ifall det är vissa delar i beställningen som byrån är mindre ”specialist” på. 
  • Var ni för långt ifrån varandra? Fråga om det går att dela upp beställningen i en flerstegsraket, speciellt när ni är nya i ert samarbete. 
  • Fråga alltid om det finns andra saker som ni inte har tagit upp på mötet som är viktigt för dig att ha koll på inför ert samarbete. 

Kom ihåg! Digital marknadsföring och content är en långsiktig resa. Ha som ambition att växla upp bit för bit – det kommer det att löna sig och du bygger upp en trygghet med din byrå. 

Är du osäker på i vilken ände du ska börja? En temperaturmätning av din närvaro online kan vara ett sätt att snabbt få en bra överblick över hur du syns, uppfattas, hur du ska gå vidare och i vilken ordning för att växla upp din onlinekommunikation utifrån ditt företags setup. Med ett fastpriserbjudande blir detta ett rimligt sätt att testa på ett samarbete. Kontakta oss om du vill veta mer och är nyfiken på att ha oss som din contentpartner. 

Har du fler tankar? Låt oss höras och prata vidare kring dina utmaningar inom content och digital marknadsföring.