Det finns gott om falluckor när du använder information från nätet och sociala kanaler i ditt contentskapande. Många av oss vill vara först ut med nytt och i jakten på engagemang ökar risken för att bidra till ”delningssägner”. Som digital kommunikatör är faktagranskning en förutsättning för att bidra till att fylla nätet med mer ansvarsfullt innehåll. Ha för vana att stanna upp innan du publicerar inlägg, länkar och sprider vidare information. Mät sanningshalten med hjälp av vår checklista.
Visste du att en fjärdedel känner stor oro för att det de läser på nätet inte är sant? Eller att nästan var femte person har svårt att avgöra om informationen är sann eller falsk? *
Phu! Det är lätt att bli överväldigad av utmaningarna med digital källkritik. Samtidigt kan vi medvetet välja att vara en del av lösningen. Webben är ju faktiskt den största samlingsplatsen för information och innehåll som mänskligheten hittills producerat.
Källkritikbyrån – ett projekt som hjälper oss bli medvetna nätanvändare. Här hittar du inspiration och kunskap om källkritik på webben.
Att möta informationspåverkan – en handbok för kommunikatörer utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå – en bok av journalisten Jack Werner, som du hör berätta om ämnet via länken.
På Fisken i vattnet brinner vi för onlinekommunikation och att värna om den källa till inspiration och kunskap som webben är. Hur jobbar du för att bidra till en positiv utveckling för digitalt innehåll? Bolla gärna med oss!