Anledningen till att ta fram riktlinjer för hur ditt företag använder GA är många. Inom marknad och kommunikation som i nutid påverkas av ChatGPT är riskerna stora med att runda framtagning av riktlinjer.
Vad är generativ AI?
Generativ AI eller GA är en typ av artificiell intelligens tränad att utifrån enorma mängder data för att generera innehåll i form av text, bild, ljud eller video. ChatGPT, Bing AI och Midjourney är exempel på generativ AI-verktyg.
Saknas riktlinjer för GA internt? Då används det mest troligt utan en medveten strategi. När Fisken i vattnet har intervjuat 150 kommunikatörer och marknadsförare kring användandet av GA hade över 90% testat och använt GA i sitt yrke samtidigt som de flesta verksamheter saknar riktlinjer för hur det får och bör användas av medarbetarna.
Nyttja möjligheter och undviker oönskade långtgående konsekvenser med hjälp av följande frågeställningar:
Informera om AI-förordningen (läs artikel nedan) och håll det kort.
Oavsett var ditt företag befinner sig är GA ett område som alla verksamheter måste hålla koll på. GA är inte som tidigare verktyg. Det som inte fungerar idag kan fungera imorgon eller dag 100. Vår varma rekommendation är att komma i gång. Vi hjälper gärna till och stöttar om du vill ta det till nästa steg och med punktlistan ovan är din verksamhet redan på god väg.
Lycka till!