Nyfiken på skillnaderna mellan svensk och ukrainsk digital marknadsföring? Och trender online ur ett ukrainskt perspektiv? Håll till godo när vi åter stämmer av med vår konsult, entreprenören och digitala stjärnan Olga Zhelikhovska från Kiev!
Kompetensområden: Marknadsstrategi och visualisering.
Drivs av: Skapa bra produkter och utveckla service som folk verkligen gillar.
Favoritverktyg just nu: Duolingo – en språkinlärningsplattform med gamification*. Jag lär mig svenska snabbare än mina barn gör i skolan tack vare appen!
Från mitt perspektiv är nätet ”crowded”. För att utmärka sig behöver företagen ha god design, vänlig kommunikation och viktigast av allt omedelbar återkoppling när mottagarna interagerar. Kunder ska kunna få snabb respons i olika kanaler så att företaget visar stabilitet i en sårbar onlinevärld. 2023 ersätter många sina livechat till chatbots. Det finns en risk att dialogen då kan upplevas mindre personlig men snabbheten värderas ännu högre.
För det första observerar jag att människor är mer informationströtta. Det påverkar gränssnittens utseende. För tio år sedan placerade vi allt på samma sida, då vi var rädda att tappa användaren om hen behövde klicka sig fram. Idag skapas allt mer design för ett steg i taget per sida och med “gamification” för att behålla användarnas uppmärksamhet. Det påverkar också sociala medier och hur man bör tänka för att möta upp människor på ett behagligt, användarvänligt sätt.
Den andra trenden rör produkter och service samt att vi tar tillvara på möjligheter med artificiell intelligens och GA4. Vi bör göra allt för att skapa responsiva lösningar och gränssnitt.
Jag har upptäckt att det finns en aggressiv konkurrens mellan olika sociala plattformar, vilket innebär att det inte är lika kostsamt att annonsera jämfört med för ett till två år sedan. Detta gör att det har blivit mer prisvärt att skapa bra kommunikation och nå ut till dina mottagare.
Företagen behöver ha god design, vänlig kommunikation och viktigast av allt, omedelbar återkoppling.
I Ukraina är allt så ”cosmic quick”. Det har alltid gått snabbt till beslut, både före kriget och nu. I Sverige går det långsammare och klimatet är generellt mindre aggressivt och konkurrensutsatt. Här är klimatet vänligare, lugnare och stabilare.
I Ukraina är det ännu mer serviceinriktat och kundorienterat då konkurrensen är väldigt hög. Det finns ett uppdämt behov av att skapa bra produkter och marknadsföringen har en mer påstridig framtoning. Alla måsta ha sin egen nisch, det är personifierat och målgruppsanpassat i högre grad. I Sverige är tonen mjukare och med färre definierade målgrupper.
Jag har förflyttats från helvetet till en snäll och hjälpsam värld, omgiven av människor som visar kärlek och omsorg. Förutom att saknaden och oron för nära och kära alltid är närvarande så har mottagandet här varit föredömlig, både barnen och jag har kommit tillrätta nu. Nägot som har överraskat mig språkligt är att det faktiskt finns många svenska ord som är väldigt lika på ukrainska såsom läkare, tallrik och kastrull.
Tack Olga för att du delar med dig!
Vill du också komma i kontakt med Olga och se hur hon kan hjälpa dig och ditt företag? Kontakta oss så sätter vi upp ett get-to-know möte!
Att jobba smart och hållbart är två av våra grundstenar här på Fisken i vattnet – vill du veta mer om hur det är att samarbeta med oss och vad vi kan erbjuda?