Hur mycket tid och kärlek lägger du på ditt innehåll? Här är ett axplock av nyttigheter att påminna sig om mellan varven för att kunna bygga ett kärleksfullt förhållande till sin målgrupp.
På första dejten hoppar du nog inte in på temat ”gemensamt bolån” utan väntar tills ni har lärt känna varandra. Samma gäller tyvärr inte alltid när vi företag kommunicerar med våra mottagare. Väg dina ord utifrån hur dina nya kontakter interagerar med ditt budskap, var lyhörd och på tå men utan att vara påträngande. Ni har trots allt precis träffats.
Det är lockande med samma tilltal till olika målgrupper när tiden är knapp…vi vet. Men värdet av att veta vad hen attraheras av i ditt erbjudande avgör hur väl du når fram. Säg att vi vill utöka vår kundbas för second hand:
Med ett innehål som spelar roll för den eller de målgrupper du helst vill attrahera säkrar du att rätt mottagare får upp ögonen för ditt erbjudande.
Se till att du har koll på din målgrupp innan du väljer kanal. Vet du vilka kanaler de du vill nå befinner sig på och när? Eller har du närvaro där du tror att det förväntas? För ett högre genomslag är det viktigt att inte jobba i blindo.
Det är lätt att fokusera på nya möjligheter men kom ihåg 80/20-regeln. Vad är värdeskapande för dina viktigaste kunder och vilka bekymmer har de som du kan avhjälpa kopplat till din affär? Med örat mot rälsen utvecklas ditt erbjudande med lojala ambassadörer som ökar ditt förtroendekapital över tid.
Mycket har skrivits om ”cookiedöden” och det blir allt viktigare för dig att äga din data. Säkerhetsläckor har ökat efterfrågan på integritet online och en bra kunddialog ger dig insikter om vad, hur, var och när du ska kommunicera. Relationer behöver värnas längs hela kundresan och då kan du faktiskt få kärlek som växer över tid, även utan kakor!
Ingen kan uppvakta alla och ibland behöver man helt enkelt gå skilda vägar. Välj och välj bort målgrupper med omsorg.