AI och kommunikation

AI och kommunikation – hur hör det ihop?

Hur hör kommunikation och AI ihop? Och hur ser framtiden ut? Vi har krokat arm med AI-forskaren och experten  Pontus Wärnestål för att få bättre koll.

Ponus Wärnestål är forskare och expert i skärningspunkten mellan service, användarupplevelse och artificiell intelligens med mänskligt fokus. Till vardags forskar han, föreläser och skapar human centered AI på designbyrån InUse. I augusti släpper han sin bok Design av AI-drivna tjänster.

 

 

Kunskapsfrukost 26 augusti

Ny har du chans att fylla på med ny kunskap och lära mer om hur vi kan skapa kloka tjänster för människor och samhällen genom att ta ett större ansvar och samarbeta med fler yrkesroller i tidiga skeden. Välkommen på en kunskapsfrukost om AI och kommunikation!

Tid:                   26 augusti kl 8.00-9.00 (frukost serveras från kl 7.30)

Plats:              Kungsportsavenyn 37 i Göteborg

Den här kunskapsfrukosten har redan varit, men håll utkik efter nya tillfällen i framtiden!

 

Fokus på AI och kommunikation

Så här beskriver Ponus Wärnestål vad kunskapsfrukosten kommer att handla om:

Vad är AI?

Idén om konstgjord intelligens är lika gammal som våra äldsta myter. Som vetenskapligt fält är AI över 70 år gammalt. Ändå är det fortfarande svårt att definiera och förklara vad AI är. Vad menar vi när vi talar om AI idag, och skiljer det sig från hur vi använt begreppet tidigare? Och vad kommer AI betyda i framtiden?

Hur kan AI förändra hur vi ser på, och jobbar med, kommunikation?

AI-drivna tjänster behöver, precis som alla andra digitala tjänster, designas med fokus på mänsklig användning, interaktion och kommunikation för att nå önskad effekt. Det innebär att alla som är involverade i innehålls- och kommunikationsarbete behöver förstå AI som ett adaptivt och dynamiskt designmaterial. Därför kommer vissa saker att förändras både vad gäller hur vi jobbar, hur våra leverabler ser ut och vilka andra kompetenser och roller vi behöver kommunicera med i våra team.

Hur påverkar kommunikatörer och designers hur vi ser på nästa generations AI-drivna tjänster?

Nyckeln till att kunna använda AI för samhällsnytta och värdeskapande ligger i att göra funktioner och tjänster förståeliga. Med tjänster och produkter som anpassar sig till situationer och användare, lär sig över tid, och tar eget initiativ för att lösa vissa uppgifter krävs en enorm insats av alla som arbetar med kommunikation och interaktion för att göra AI-drivna tjänster förståeliga och förtroendeingivande.

Alla som ägnar sig åt att designa och introducera ny teknologi och nya tjänster i världen bär på ett ansvar för sina skapelser. Kommer AI att distrahera oss från att exempelvis nå de globala hållbarhetsmålen, kommer AI till och med inverka negativt, eller kommer AI istället vara nyckelteknologin som hjälper oss att nå ett mer hållbart samhälle? Alla tre möjligheterna finns på spelplanen och det är upp till varje individuell designer, kommunikatör, ingenjör och beslutsfattare att påverka utfallet.

Vi lever helt enkelt i en otroligt spännande tid och vägen framåt går via nyfiknehet, kreativitet och kunskap.

Hitta hit!

Om du åker kollektivt

Hoppa av på Valand, Götaplatsen eller Berzeliigatan beroende på med vilken buss eller spårvagn du kommer – det är ungefär lika kort att gå från alla tre håll.

Om du åker bil

Nu i ombyggnadstider kan det vara skönt att veta var det finns parkeringsplatser i närheten i förväg. Ett bra alternativ är P-hus Lorensberg. Därifrån tar det ett par minuter att gå till vårt kontor.

Varmt välkommen önskar vi på Fisken i vattnet!