Sju trender inom konsultbranschen för marknadsföring och kommunikation

  • Rekrytering blir alltmer strategisk
    Konsulter används allt oftare för att säkerställa att rätt kompetens rekryteras från start – ett smartare sätt att undvika dyra felrekryteringar.
  • Från tillfällig resurs till långsiktigt komplement
    Från en nödlösning till ett stabilt flöde av utifrån och in perspektiv. Fler företag testar konsulter som kan komplettera teamet med syneriger från andra branscher och uppdrag.
  • Skräddarsydda team med specialister
    Istället för att förlita sig på en stor byrå, har det idag blivit vanligare att sätta samman agila team av fristående konsulter med precis rätt kompetenser för enskilda utmaningar.
  • Akut hjälp i sista stund?
    Många bolag väntar lite för länge med att anlita konsulter, och står plötsligt inför ett akut behov utan tydliga lösningar. Tidiga insatser kan förhindra krishantering och sänker ”cost of inaction”.
  • Konsulter frigör intern kreativitet
    Marknadsavdelningen sitter förutom på bra idéer ofta på relevanta bra idéer, som aldrig hinner utvecklas. När konsulten avlastar, får intern kompetens tid att fokusera på strategiska initiativ som för verksamheten till nästa nivå.
  • Flexibilitet i stökiga tider
    I en tid av snabba förändringar erbjuder konsulter den flexibilitet som krävs för att snabbt kunna skala upp eller ner insatser beroende på marknadens behov och utmaningar.
  • Konsulten som förändringsledare
    Externa konsulter kan vara en möjliggörare för att driva kulturell förändring och innovation. Den som kommer med utifrån och in perspektiv kan agera en neutral katalysatorer för förändringsprocesser som är svåra att få igång internt.

Med Fisken i vattnets konsulter får du rätt kompetens, exakt när du behöver den. 🚀

Vi hjälper till att navigera förändringar, stärka din marknadsföring och kommunikation, samt säkerställa att du har relevant kompetens på plats – utan gissningslekar. Hör av dig så bollar vi!